Langkærparken vinder bedste boligsociale projekt 2017

Beskæftigelsesprojektet ”JobFirst” har vundet prisen for bedste boligsociale projekt ved de Almene Fagpriser 2017 uddelt ved Almene Boligdage 17-18 november.

I forbindelse med renoveringen af det udsatte boligområde Langkærparken i Aarhus indgik bygherre Al2bolig, Jobcenter Aarhus og entreprenør Enemærke & Petersen det ambitiøse JobFirst-samarbejde, der havde til hensigt at beskæftige områdets unge i renoveringsprojektet. 24 unge arbejdsløse beboere kom i fuldtidsarbejde arbejde ved renoveringen, og13 af de unge er fortsat i arbejde eller under uddannelse til håndværkere.

Renovering som springbræt

De unge fik gennem deres daglige gang på byggepladsen smag for håndværksfagene. De startede typisk som pladsmænd og avancerede til andre stillinger. Flere af de unge valgte efter noget tid at begynde på en uddannelse og andre skiftede til helt andre erhverv.

”På grund af renoveringen er der pludselig en arbejdsplads lige udenfor husdøren. Vi spilder en oplagt chance, hvis vi ikke bruger det til at hjælpe unge uden uddannelse eller kontakt til arbejdsmarkedet. De unge har grebet muligheden, og det er i realiteten dem, som fortjener prisen”, siger Jan Houborg Andersen, Boligsocial leder i Langkærparken.

Ingen hærværk på byggepladsen

Beskæftigelsen af de unge på byggepladsen har også haft en positiv indflydelse på området. Mange beboere har været glade for at se de lokale unge i arbejdstøjet, og hærværk på byggepladsen har været minimalt. Hærværk i Langkærparken er også generelt faldet til knap en fjerdedel under renoveringsperioden.

Job First fortsætter

Job First er et beskæftigelsesprojekt udviklet i samarbejde mellem AL2bolig, Den Boligsociale indsats i Langkærparken, Jobcenter Aarhus og entreprenøren Enemærke og Petersen i forbindelse med renovering af Langkærparken i Tilst.

”De involverede håndværksvirksomheder har ydet en særdeles stor indsats for at hjælpe de unge mennesker med at få fodfæste på arbejdsmarkedet. De unge startede med fuldtidsarbejde fra første dag og blev taget godt imod på arbejdspladsen” fortæller Kirsten Melanchton Andersen, Virksomhedskonsulent ved Jobcenter Aarhus.

"Der er med JobFirst udviklet en metode til at hjælpe unge ind på arbejdsmarkedet, som også fremover bruges i samarbejdet med lokale virksomheder. Det kræver fortsat et tæt samarbejde mellem den boligsociale indsats, Jobcenteret og de involverede virksomheder”, uddyber Jan Houborg Andersen. JobFirst indsatsen fortsætter fra det nyåbnede Væksthus i Langkærparken.

Almene Fagpriser er en ny prisuddeling, som hylder de bedste projekter indenfor den almene boligsektor. Priserne uddeles under Almene Boligdage, der i år blev afholdt i Aarhus.

Prisen modtages her af boligsocial leder Jan H. Andersen, virksomhedskonsulent Kirsten M. Andersen og AL2boligs formand Annette Østerhåb